Yksikään toimisto ei voi toimia parhaalla mahdollisella tavalla ilman riittäviä toimistotarvikkeita. Tämä pitää paikkansa niin pienissä start up -yrityksissä kuin yhden hengen kotitoimistoissakin. Etenkin kun kyseessä on uusi tai hiljattain toimintansa aloittanut yritys, korostuu järjestyksen merkitys.

Kun toimisto on järjestetty siististi ja sieltä löytyvät kaikki tarpeelliset tarvikkeet, toimii yrityskin silloin huomattavasti paremmin. Kaaoksen keskellä kenen tahansa on vaikea keskittyä tai pitää kiinni aikataulujen toteutumisesta. Järjestyksen ylläpitämisessä oikeanlaisilla toimistotarvikkeilla voi olla merkittävä rooli.

Hankintalista aloittelevalle yritykselle

Jotta yritystoiminta saisi mahdollisimman hyvän alun, kannattaa kaikki tärkeimmät toimistotarvikkeet hankkia heti alkuun. Seuraavaksi esitellään muutamia pienyrityksen tärkeimpiä toimistotarvikkeita.

Ulkoiset kovalevyt

Monissa yrityksissä säilytetään yritykseen ja esimerkiksi asiakkaisiin liittyviä tiedostoja intranetissä tai esimerkiksi pilvipalvelussa.

Jos haluaa kuitenkin pelata varman päälle, on toimistoon hyvä hankkia myös ulkoinen kovalevy tai useampia kovalevyjä, joissa kaikki tärkeät tiedot säilyvät visusti tallessa. Kovalevyt on helppo yhdistää laitteelle kuin laitteelle ja niiden avulla tiedostojen siirtäminen paikasta toiseen käy helposti.

Kirjoitusvälineet

Ellei kyseessä ole täysin digitaalisessa ympäristössä toimiva yritys, kannattaa toimistoon hankkia myös perinteisiä kirjoitusvälineitä. Kynät, tussit, korostustussit, pyyhkimet, viivaimet ja muut välineet voivat tulla tarpeeseen yllättävissäkin tilanteissa.

Vaikka monet kirjaavatkin nykyään kaikki muistiinpanot sähköiseen muotoon, voi toisinaan tulla vastaan tilanteita, joissa pikaisia muistiinpanoja on helpompi laittaa paperille. Joissain toimistoissa myös valkotaulu tai muu kirjoitustaulu sekä tussit ovat näppärä apuväline.

Paperisilppuri

Paperiset kirjeet ja muu posti ovat yhä voimissaan yhteiskunnan nopeasta digitalisoitumisesta huolimatta. Jos yritykseen saapuu runsaasti paperipostia, joka sisältää arkaluontoisia tietoja, on ne järkevää hävittää asianmukaisella tavalla.

Sen sijaan että asiakirjat heittäisi sellaisenaan paperinkeräykseen, helpoin tapa taata tietosuoja on hankkia toimistoon paperisilppuri, joka tuhoaa paperit huolellisesti alta aikayksikön.

Kansiot ja muovitaskut

Kaikkia toimistossa pyöriviä papereita ei voi tietenkään heti hävittää. Yrityksellä voi olla paljon esimerkiksi kirjanpidon kannalta tärkeitä asiakirjoja, jotka on hyvä säilyttää vähintään tietyn määräajan.

Toimistoon kuuluvatkin olennaisena osana tällaisten papereiden säilytykseen soveltuvat kansiot, muovitaskut ja muut vastaavat säilytysratkaisut. Paperit pysyvät niissä järjestyksessä ja toimiston yleisilme siistinä, jolloin siellä työskentelykin sujuu paremmin.